Thursday, December 25, 2014

Tips Kembara - Bahagian 1

Tips Kembara - Bahagian Satu


Ini adalah beberapa koleksi tips -tips am yang boleh anda amalkan. Tips ini adalah berdasarkan pengalaman mereka yang telah banyak kali mengembara dan dari pengalaman kami sendiri.

SHARE kepada rakan - rakan anda yang suka berjalan. Semoga tips ini bermanfaat untuk semua. Tips akan ditambah di bawah ye. Kalau ade nak share ape2 dengan kitorang, komen je kat bawah ok?

1. Sediakan sedikit duit simpanan untuk waktu emergency. Dan paling baik dalam note USD. Sebolehnya, simpan 50 - 100 USD di tempat lain SELAIN WALLET ANDA.

2. Scan copy passport, tiket flight, hotel booking slip, etc etc. Simpan hard dan soft copy. Hard copy boleh simpan dalam fon dalam bentuk pdf atau image screenies.

3. Passport dan dokumen penting termasuk sebahagian duit masuk dlm beg yg

digantung di leher (sling beg ke, sorok dlm baju, lg best kalau ada pakai baju sejuk)

4. Pecah2 kan duit dan simpan few locations. Simpan dlm wallet, kasut, tudung etc2

5. Pakai beg sling atau backpack, sentiasa letak di hadapan. Avoid letak barang penting dlm beg yg dipakai ke belakang. Kdg2 tak sedar beg kena toreh.

6. Duit kecemasan simpan dlm USD note di celah2 atau mana - mana bahagian berbeza - beza. USD note boleh diterima hampir di mana - mana sahaja di dunia, atau at least di money changer luar.


7. Elakkan menyimpan semua duit anda di satu tempat


No comments:

Post a Comment