Saturday, December 20, 2014

Flash tip untuk korang yang nak ke Ho Chi Minh, Vietnam



Kami telah menerima banyak laporan mengenai keadaan dan layanan yang kurang "mesra pelancong" dari sana. Dan tidak kurang juga kejadian "pow" duit dari pelancong, terutamanya dari pelancong Malaysia. Korang kene berhati2 sikit bile melalui airport ho chi minh ni. Kebiasaannya, diorang akan tarik masuk bilik, dan pow duit. Mereka akan mula minta anda menunjukkan resit barang belian anda ketika anda di sana, dan minta 10% "cukai tidak rasmi". Kebiasaannya, rm50 atau rm100. Ada juga yang kene lebih. So korang kene berhati2. Ape yang anda boleh buat?

1. Bile korang dh shopping macam2 tu, buang plastik wrapping semue, dan bawak dalam beg sahaja.

2. Simpan duit korang yang banyak kat tempat lain selain wallet korang. Tinggal dalam 10-20 ringgit je dlm wallet atau poket korang so kalau time diorang mintak, ckp je banyak tu je yg tinggal.

3. Kalau diorang tanye korang shopping byk mane, jangan bagitau jumlah sebenar. Bagitau KURANG sikit dari jumlah sebenar.


4. Kurangkan lagak tourist korang - bile nak g airport tu, try berpakaian mcm orang sane, blend in. Ini untuk elakkan korang di target.

5. Check in n masuk boarding hall awal.

6. Kalau nak shopping banyak, elakkan pegi sane mase musim orang x ramai. Cube pg sane time musim orang ramai ke sane supaya time banjir2 orang ramai tu korang terlepas la.



share kepada kawan2 korang yang nak g vietnam ke, yang kaki berjalan ke. Be a smart traveler!


#thetravellingjotter #jalanjalanmacamsaya


p/s: ada lagi airport lain @ kastam @ imigresen yang mcm ni. By right, kalau ape yang diorang mintak korang bayar, diorang boleh bagi resit, then itu mungkin yang betul2 kene bayar. tapi kalau diorang mintak duit tapi x bagi resit atau ape2 bukti bayaran, faham2 je la ye.

No comments:

Post a Comment